سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گرامی باد

به وبلاگ خبرگزاری شوش نیوز خوش آمديد

عضويت در وبلاگ
منوي اصلي
صفحه نخست
پست الکترونيک
آرشيو مطالب
فهرست مطالب وبلاگ
پروفایل
موضوعات
حوادث جاده ای
شوش پایتخت تمدن ایران زمین
شهر الوان
شهر شاوور
شهر حر رياحي
شهر صالح مشتط
شهر هفت تپه
شهر بهرام
فرهنگ عمومی
فرهنگ و هنر
فرهنگ و ادب
اجتماعي
حوادث غیرمترقبه
حوادث و کشف جرائم
علمي و فناوری
سياست داخلی
سياست خارجی
حوزه و دانشگاه
دين و مذهب
فلسفه و منطق
اقتصاد و صنعت
اقتصاد و کشاورزی
هدفمند سازی یارانه ها
عكس خبری
تاریخ و باستان شناسی
صنایع دستی
گردشگري
آموزش هنرهای نمایشی
آموزش روزنامه نگاری
آموزش عکاسی
آموزش موسیقی
دفاع مقدس و خاطرات
وصیت نامه شهدا’
دانيال شناسی
دعبل شناسی
احاديث و ادعیه
توصیه های امام خمینی(ره)
فرامین مقام معظم رهبری
ورزش شوش
بهداشت و سلامت
شهرستان شوشتر
شهرستان اندیمشک
شهرستان دزفول
شهرستان گتوند
شهرستان مسجدسلیمان
سرمقاله
سخن روز
اضافات

ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 35
بازدید دیروز : 54
بازدید هفته : 101
بازدید ماه : 89
بازدید کل : 20537
تعداد مطالب : 398
تعداد نظرات : 54
تعداد آنلاین : 1

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
آخرین مطالب
طراح قالب

Template By: NazTarin.Com

تبلیغات

سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گرامی باد

سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گرامی بادسپاه

به گزارش شوش نیوز ؛دوم اردیبهشت ماه سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال 1358 است ؛ هرچند که به گفته ی برخی فرماندهان قدیمی تر آن ، این تاریخ عملاً به بهمن سال 57 برزمی گردد .

سپاه يك حركت طبيعي و خودجوش مردمي بود كه همزمان با پيروزي انقلاب اسلامي تشكيل شد. در روزهاي پيش از انقلاب اسلامي، نيروي امنيتي و پليس رژيم شاه عملا در محله‌ها حكومتي نداشت و ارتش و نيروهاي انتظامي هم به پادگان‌ها و مقرهاي خودشان رفته بودند و بدين ترتيب اداره خيابان‌ها و كوچه‌ها در دست مردم بود؛ بنابراين به محض اين‌كه انقلاب اسلامي پيروز شد، مردم مساجد را به پايگاه‌هاي خود تبديل كردند كه در آن‌جا، هم كميته‌ها و هم سپاه به وجود آمد.

البته در روزهاي اول، گروه‌ها و افراد انقلابي در تهران چند سپاه تشكيل دادند؛ يك سپاه خود را وابسته به شوراي انقلاب، يك سپاه خود را به دولت و سپاه ديگري هم خود را به شهيد محمد منتظري وابسته مي‌دانست. در نهايت قرار شد اين مجموعه با يكديگر ادغام و يكپارچه شوند و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به صورت يك تشكيلات واحد به وجود آيد.

بر همين اساس، در تاريخ دوم ارديبهشت سال 58 سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به صورت رسمي تشكيل شد. البته در ذيل نشان سپاه، تاريخ 1357 حك شده است؛ چراكه تشكيل سپاه عملا با پيروزي انقلاب اسلامي در 22 بهمن سال 57 مصادف است ولي بعدها شوراي انقلاب و امام خميني(ره) به آن رسميت بخشيدند و تلاش كردند سپاه به صورت يك سازمان منسجم تشكيل شود.

پس از آن، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در قانون اساسي نيز رسميت يافت و در اصل 150 آن، سپاه به صورت قانوني رسميت پيدا كرد و براي دفاع از انقلاب اسلامي باقي ماند.

عباس دوزدوزاني كه يكي از پايه گذاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامي بوده است درباره هدف تشكيل سپاه گفته است: « هدف از تشکيل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، نگهباني از انقلاب و دستاوردهاي آن و کوشش در راه تحقق آرمان‏هاي الهي است. »

وي همچنين مي گويد: « تقويت توان دفاعي جمهوري اسلامي از راه همکاري با ديگر نيروهاي مسلح و آموزش نظامي، از ديگر اهداف تشکيل اين نهاد شمرده مي‏شود و در اساسنامه سپاه پاسداران که به تصويب شوراي انقلاب رسيده، مبارزه قانوني با عوامل و جريان‏هايي که درصدد خراب‏کاري و براندازي نظام جمهوري اسلامي هستند يا با توسل به زور، مي‏خواهند حاکميت قوانين جمهوري اسلامي را از بين ببرند، از مأموريت‏هاي اين نهاد شمرده شده است. از ديگر وظايف اين ارگان، مي‏توان به خلع سلاح کساني که بدون مجوز قانوني، اسلحه دارند و همکاري با نيروهاي انتظامي در مواقع لزوم براي برقراري نظم و امنيت و حاکميت قانون در کشور اشاره کرد.»

به گفته سردار جعفري فرمانده كل سپاه، " اين مجموعه امروز در اكثر يا همه پروژه‌هايي كه به ويژه در رابطه با نيروگاه‌هاي هسته‌يي، توليد گاز، احداث نيروگاه‌هاي مختلف، حفر چاه و انتقال گاز، آب و نفت انجام مي‌شود به دولت كمك مي‌كند. هدف اصلي سپاه كمك به امر سازندگي دولت است و امروز دولت نيز به اين نقش موثر سپاه اذعان دارد."

در روزهاي اول انقلاب، كميته‌ها و سپاه توانستند خلاء امنيتي و انتظامي موجود در ابتداي انقلاب را پر كنند و زماني كه جنگ تحميلي آغاز شد نيز، سپاه توانست به دفاع از كشور كمك شاياني كند. با آغاز جنگ، سپاه حضور در جبهه‌هاي جنگ را آغاز كرد و به سرعت ساز و كار خود را متناسب با نياز جنگ، از ساختار امنيتي، انتظامي و اطلاعاتي به يك ساختار نظامي تبديل كرد.

از سال دوم جنگ كه عملا ميدان براي سپاه باز و موانعي كه در ساختار حكومتي وجود داشت برطرف شد، سپاه توانست هم در بعد كسب اطلاعات صحيح از دشمن اقدام كند و هم ضمن طرح‌ريزي عمليات، يگان‌هاي خود را سازماندهي و انجام عمليات را آغاز كرد و توانست عمليات هاي موفقي را در طول هشت سال جنگ تحميلي بويژه از سال دوم به بعد انجام دهد.

پس از پايان جنگ،‌ سپاه شروع به گسترش ساختار و فعاليت هاي خود كرد و با تاسيس قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء (ص) نيز وارد فعاليت هاي اقتصادي شد. اين فعاليت ها تا جايي پيش رفت كه امروز به گفته سردار جعفري فرمانده كل سپاه، " اين مجموعه امروز در اكثر يا همه پروژه‌هايي كه به ويژه در رابطه با نيروگاه‌هاي هسته‌يي، توليد گاز، احداث نيروگاه‌هاي مختلف، حفر چاه و انتقال گاز، آب و نفت انجام مي‌شود به دولت كمك مي‌كند. هدف اصلي سپاه كمك به امر سازندگي دولت است و امروز دولت نيز به اين نقش موثر سپاه اذعان دارد."

همين مساله موجب شد تا بعضا انتقاداتي از اين سازمان مطرح شود ولي سردار جعفري از اين فعاليت ها دفاع كرد و گفت: « فعاليت‌هاي اقتصادي سپاه به فعاليت‌هاي نظامي آن ضربه نمي‌زند چراكه ساختاري كه اين كار را انجام مي‌دهد از ساختارهاي نظامي سپاه جداست و دو سلسله مراتب فرماندهي دارد و هيچ مانعي براي فعاليت‌هاي دفاعي و امنيتي سپاه ايجاد نمي‌كند. »

با قوت گرفتن برخي تهديدات و ادعاهاي غرب در مورد ايران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نيز شاهد بروز تغييراتي در ساختار و سازمان خود بود و در مهمترين گام، نيروهاي مقاومت بسيج در سراسر كشور مستقيما زير نظر نيروي زميني سپاه قرار گرفتند و هر كدام از آنها به سپاه هاي استاني تبديل شدند.

در تاريخ دوم ارديبهشت سال 58 سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به صورت رسمي تشكيل شد. البته در ذيل نشان سپاه، تاريخ 1357 حك شده است؛ چراكه تشكيل سپاه عملا با پيروزي انقلاب اسلامي در 22 بهمن سال 57 مصادف است

بدين ترتيب، 31 سپاه استاني تشكيل شد كه به گفته فرماندهان ارشد سپاه ، اين امر بر چابكي و چالاكي نيروهاي زيرمجموعه مي افزايد و موجب مي شود تا امكان انجام واكنش سريع در برابر تهديدات احتمالي داخلي و خارجي بيشتر فراهم شود.

حضور سپاه در عرصه جنگ هاي سايبري و اينترنتي با تشكيل ارتش سايبري و گسترش تلاش ها در جهت طراحي و ساخت موشك هاي دوربرد نيز، از جمله فعاليت هاي عمده سپاه طي سال هاي اخير محسوب مي شود.

قانون اساسي درباره سپاه مي گويد: « سپاه پاسداران انقلاب اسلامي که در نخستين روزهاي پيروزي اين انقلاب تشکيل شد، براي ادامه نقش خود در نگهباني از انقلاب اسلامي و دستاوردهاي آن پا برجا مي‌ماند. حدود وظايف و قلمرو مسئوليت اين سپاه در رابطه با وظايف و قلمرو مسئوليت نيروهاي مسلح ديگر با تأکيد بر همکاري و هماهنگي برادرانه ميان آنها به وسيله قانون تعيينمي‌شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[+] نوشته شده توسط عباس کرم الهی در جمعه 2 ارديبهشت 1390برچسب:, در ساعت 12:37 | |

درباره وبلاگ

به سایت شوش نیوز خوش آمدید
آرشيو
ارديبهشت 1390
فروردين 1390
اسفند 1389
بهمن 1389
اسفند 1385
فروردين 1385
بهمن 1384
آمار
روز بخير كاربر مهمان!
آمار بازديدها:
افراد آنلاين:
تعداد بازديدها:

مدير سایت :
عباس کرم الهی
لينكستان
خبرگزاری افق شوش
عاشورائیان
سینما فارس
هواشناسي شوش
وب سايت دكتر علي شريعتي
پايگاه خبري لرنا
دسته ورزشی بهمن شهرستان شوش
خوزنیوز
گروه تئاتر انديشه شهرستان شوش
ایمیل فارسی
سایت جهانی العالم
استانداری خوزستان
سایت استاد شهید مرتضی مطهری
وب سایت دکتر محمدباقر قالیباف
سایت شخصی استاد محمدرضا شجریان
سایت شخصی دکتر محمد اصفهانی
تک سرا بزرگترین فروشگاه مجازی در ایران
پايگاه انتيرنتيي داريوش پارسا
طراحی و تولید نرم افزارهای کامپیوتر و وب سایت های مدارس و شرکت ها
خبرگزاری شوش فردا
سامانه قرض الحسنه ازدواج
جویندگان کار
وبلاگ شخصي حسن هژبري
آموزش کسب درآمد و جدیدترین برنامه ها
سلامت نیوز
سایت رسمی سیدجاسم ساعدی
پایگاه اینترنتی داریوش پارسا
دژپل
وبلاگ مشاور جوان فرماندارشوش
خبرگزاری شوش نو
سایت نماز
وب سایت بنیادشهید شوش
مرکزخدمات حوزه های علمیه
شهداي سرزمين پاك ايران
خبرگزاری شبستان
خبرگزاری قرآن
خبرگزاری قرآن ایران
روزنامه نگار مستقل شوش
پایگاه گروه نمایش اندیشه شوش
کیت اگزوز
زنون قوی
چراغ لیزری دوچرخه

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شوش نیوز و آدرس shushnews.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

زیباترین سایت ایرانی

جدید ترین سایت عکس

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگ دهی

وبلاگ دهی LoxBlog.Com


لينكدوني

خط مشی خبرگزاری شوش نیوز
مدیران خبرگزاری شوش نیوز
کیت اگزوز ریموت دار برقی
ارسال هوایی بار از چین
خرید از علی اکسپرس
الوقلیون

آرشيو پيوندهاي روزانه


CopyRight| 2009 , shushnews.LoxBlog.com , All Rights Reserved
Powered By Blogfa | Template By: LoxBlog.Com